miércoles, 28 de octubre de 2009

ACTIVITATS TEMA-2

1. lituà: sord, francès: sord, canadenc: sord, alemany: sonor, grec: sonor, català: sonor, protuguès: sord, valencià: sonor, aranès: sonor, gironí: sonor, finès: sord, danès: sonor

2. Classifica els mots segons els punt d’articulació:
a) DENTAL: quatre.
b) ALVEOLAR: rosa, lluna, cassola.
c) VELAR: cotxe, girava.
d) BILABIAL: bona, peça, metzina.
e) PALATAL: allunyar-se, xalet.

3. Classifica les grafies segons els punts d’articulació:
a) OCLUSIUS: contraure, afegir, inquirir, atemorir, aplaudir.
b) APROXIMANTS: dormir, avesar, agafar.
c) FRICATIUS: insinuar, inflar.
d) AFRICATS: cicatritzar, assetjar.
e) NASALS: mentir, enyorar, netejar.
f) LATERALS: enllaunar, liquidar.
g) VIBRANTS: rebre, acaronar.

4. Completa la graella amb els trets distintius:
[t], [ʃ], [m], [ɲ]
Dental, Oclusiu, Sord, Palatal, Fricatiu, Sord, Bilabial, Nasal, Sonor, Palatal, Nasal, Sonor
[ɾ], [z], [g], [dʒ]
Alveolar, Vibrant, Sonor, Alveolar, Fricatiu, Sord, Velar, Oclusiu, Sonor, Palatal, Africat, Sonor

5. Caracteritza fonèticament els mots següents:

9. Transcriu els sons de les grafies destacades dels mots següents:
casa: [z]
Girona: [g]
cadira: [d]
fletxa: [tʃ]
recorda: [k]
sutge: [dʒ]
empatx: [tʃ]
maduixa: [ʃ]
lluny: [ɲ]
rosada: [r]
tsar: [ts]
setze: [dz]
amorós: [ɾ]
llavi: [ʎ]
pare: [p]
gerro: [r]

13. Classifica i transcriu la grafia destacada dels següents mots:
OCLUSIU
APROXIMANT
dau:[d]
abella:[β]
gat:[g]
quedar: [*]
bossa: [b]
abastar: [β]
guix: [g]
iogurt: [Ɣ]
afganesa: [g]
saber: [β]
dent: [d]
indi: [*]
gros: [g]
reguen: [Ɣ]
avellana: [b]
adolescent: [*]
fervor: [b]
educar: [*]
ordenar: [d]
pegar: [Ɣ]

17. Omple els buits amb la grafia adient:
a) p/b: destorb, equip, tomb, adob, xarrup, estrep, calb, superb, àrab, esquerp, tip, cop, balb, talp, galop, llamp, Jacob, pop, serp, esnob, ciclop, orb, rumb, xenòfob, Olimp, baobab, corb, gep, rap.
b) t/d: dent, ràpid, paret, esvelt, verd, asfalt, fred, nord, brut, gest, àcid, nebot, covard, estret, càndid, estúpid, gat, sud, petit, curt, fort, trànsit, brot, inèdit, fluid, intrèpid, esplèndid, fart, acord.
c) c/g: pedagog, duc, llarg, ric, fang, arc, abric, pròfug, badoc, biòleg, càstig, espeleòleg, tic, demagog, roc, fàstic, tècnic, mànec, poc, tronc, cartílag, pròleg, llac, equívoc, dramaturg, sacríleg, estrateg, sarcòfag.

18. Omple els espais buits amb cu, qu o qü:
a) qüestió, cua, conseqüent, freqüent, quotidià, evacuar, quasi, focus, qualificació, innocu, quatre, obliqua, pasqua, vàcua, quota, eqüestre, promíscua.

19. Busca el primitiu dels mots següents:
a) Sequedat ­– sec, trencament - trencat, groguenc – groc, amargant –amarg, doblegar – doble, aparcar – parc, demagògia – demagog, carregar – càrrec, presseguer – préssec, ceguesa –cec, allargar – llarg, pessigar – pessic, validesa – vàlid, candidesa - càndid, palpar – palp, engripar-se – grip, conhortar – hort, ensordir – sord, naufragar – nàufrag, corcar – corc, manyagueria – manya, solidificar – sòlid.

20. Omple els buits amb l’opció corresponent:
a) ab-/ap-: absent, apte, absurd, absolut, absorció, abdomen, aptitud, abstemi, abstenció.
b) ob-/op-: observar, opció, obtenir, obtús, optar, obstruir, obsolet, òptica, obturar, optimitzar.
c) ad-/at-: adjacent, atles, atzar, adverbi, atmosfera, administrar, adversitat, atleta, adjurar.
d) –nt/nd/-n: fan, calent, profund, moribund, valent, gran, gegant, violent, fecund.
e) –nc/-ng: banc, fang, cranc, franc, sang, trenc, estanc, fong.

22. Omple els buits amb la grafia que calgui:
a) Aquest escriptor té un art subtil; ha estat cabdal de la literatura del segle vint.
b) El cabdill no abdicarà mai, ha optat per mantenir el regne unit.
c) De sobte es capfica en dubtes que tan sols pot resoldre l’atzar.
d) Ens trobem en la latitud nord o sud?
e) El mag ha disparat l’arc i ha estat digne del càrrec.
f) El buldog del tuareg té acne juvenil.

25. Completa els buits amb b o v:
a) L'avi està avorrit des de que duu la cama embenada.
b) El baró arriba sempre tard, deixa la gavardina penjada a la biga i acaba les feines a corre-cuita.
c) És probable que el cerebel dels humans evolucioni a partir de canvis incerts.
d) Han envernissat l’alcova del gavatx que resideix a Biscaia.
e) Al pavelló fan proves per gravar nous compactes.

32. Transcriu els sons de les grafies destacades:
Dos homes: [z]
Feix de palla: [ʃ]
Vaig sol: [dʒ]

33. Transcriu el so destacat
a) [s]: esmolar espant, estimar, esgarrifós, estrany, esmicolar, esbarriar, estirar, esbufegar, espill, escorça.
b) [dʒ]: Puigmal, Puigcerdà, Puigdàlber, Puigdelfí, Puiggarí.

36. Respon les preguntes:
a) Quin so representa en català estàndard la grafia j de planteja? Quina altra grafia el pot representar? [ʒ]. [ ʃ].
b) Quin so representen les grafies ss i s del mot expressar-se? [s].
c) Quin so o quins sons representen les grafies cc d’acceptada? [ks].
d) Quins sons representen la c i les s de decisius? [s].
e) Quin so representa la d del mot sud-est? Quin fenomen fonètic és remarcable en aquest mot? [t]. Canvi de sonoritat.
f) Descriu els trets distintius del so que representa la lletra g de germanes: S’escriu amb g perquè va davant de e, i i es representa [ʒ].
g) Transcriu el so que representa ç de la paraula incapaç: [s].
h) Defineix i transcriu el so que representa la grafia tg a llenguatge: És un so africat palatal sonor [dʒ].
i) Transcriu els en la seqüència els avis: [elz].
j) Transcriu la seqüència produeix admiració: [pɾodweʃ atmiɾasio].

40. Omple els buits amb els sons [s] o [z]:
a) La mi[s]ió con[s]i[s]tia a a[s]olir fluïde[z]a en el tràn[z]it de di[s]abte.
b) La de[s]i[z]ió del di[z]ident enfon[z]à la po[z]i[s]ió del compromi[z]ari.
c) La tendre[z]a de la marque[z]a a[s]uaujà la di[s]cu[z]ió entre la barone[z]a i la duque[z]a.
d) La rela[s]ió entre la Su[s]anna i l’Eu[s]ebi ha entrat en cri[z]i. L’últim epi[z]odi va [s]er apoteò[z]ic.

42. Completa amb cs, cc, xc o x les paraules següents:
a) Reflexió, excedent, accés, exquisit, accelerar, taxa, accèssit, excèntric, bixest, accent, exèrcit, coxofemoral, accessòria, taxista, ix.

43. Forma substantius a partir dels mots següents:
a) Incloure – inclusió, explotar – explosió, imprimir – impressió, cometre – comissió, decidir – decisió, revisar – revisió, comprimir – compressió, persuadir – persuasió, reprimir – repressió, evadir – evasió, adherir – adhesió, transmetre – transmissió, emetre – emissió, preveure – previsió, veure – visió, admetre – admissió.

44. Fes el plural i classifica segons el so:
[s]
[z]
Matalàs, Matalassos, Ús, usos, Compàs, Compassos, Seriós, Seriosos, Arròs, Arrossos, Permís, Permisos, Ros, Rossos, Mes, Mesos, Rus, Russos, Avís, Avisos, Espès, Espessos, Gas, Gasos, Pas
Passos, Difús, Difusos, Interès ,Interessos ,Cas, Casos, Tros , Trossos, Refús, Refusos, Accés, Accessos, País, Països

46. Omple els buits amb la grafia que correspongui:
a) Entresuar, prosseguir, ressenyar, parasintètic, hendecasíl·lab, contrasentit, assolellar, autoservei, pressentir, suprasensible, dissociar, ressorgir, ressò, fotosíntesi, asimetria, ressentir-se.

48. omple els buits amb la grafia adient:
a) Ànsia, ciri, cançó, sentinella, capçal, cérvol, setrilleres, tapís, llençol, cera, simple, concili, sèquia, serraller, seducció, servei, postal, matalàs, lluç, simfonia.

49. Completa els buits amb la grafia que calgui:
a) L’explosió de dissabte a Còrsega va provocar la mobilització de tota la població.
b) El paisatge de Sardenya s’assembla al de moltes zones del Mediterrani.
c) Treballa amb assiduïtat la tesi sobre el cicle de l’aigua.
d) La submissió de la classe treballadora era un presagi del canvi social.
e) La Rosa no va ser capaç d’assumir els esforços que li demanà la comissió.
f) La notícia del transvasament de l’Ebre tingué un gran ressò a Brussel·les.
g) La rescissió dels contractes d’assegurances ha provocat estranyesa en la població.
50. Relaciona els mots amb la definició corresponent:
a) Tenir accés: accedir.
b) Ultrapassar el límit establert o previst: excedir.
c) Qualsevol dels significats d’un mot polisèmic: accepció.
d) Arribada fins a un lloc: accés.
e) Acció o efecte d’excloure: excepció.
f) Estat d’allò que ultrapassa la mesura: excés.

No hay comentarios:

Publicar un comentario